Zasady udostępniania dokumentacji medycznej
Upoważnionymi do odbioru dokumentacji medycznej są:
- pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy;
- osoba upoważniona przez pacjenta;
- uprawniony organ lub podmiot;
- po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym; dokumentacja medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwiła się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia (art. 26 ust.2 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta)
Dokumentacja medyczna udostępniana jest w formie:
- do wglądu (także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia) na miejscu, pod nadzorem osoby uprawnionej do udostępniania dokumentacji medycznej, w tym: pracownika rejestracji, pracownika sekretariatu medycznego, lekarza prowadzącego/lekarza dyżurnego, z zapewnieniem możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć. Dotyczy to zarówno dokumentacji papierowej, jak i prowadzonej w formie elektronicznej;
- poprzez sporządzenie kopii (wyciągów, odpisów) dokumentacji papierowej oraz wydruku z dokumentacji elektronicznej lub kopii wyników badań na nośnikach elektronicznych;
- poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
- na informatycznym nośniku danych.
Udostępnianie dokumentacji medycznej
Dokumentacja medyczna udostępniana jest na wniosek złożony w formie
- pisemnej,
- ustnej lub telefonicznej po uprzedniej weryfikacji tożsamości
Pacjent może skorzystać z gotowego Wniosku o wydanie dokumentacji medycznej. Wniosek o wydanie dokumentacji medycznej można składać:
- w sekretariacie medycznym oddziału lub rejestracji poradni w godzinach od 8.00 do 14.30 od poniedziałku do piątku;
- przesłać na adres: NU-MED GRUPA SA, ul. Królewiecka 146, 82-300 Elbląg;
- przesłać drogą elektroniczną na adres: sekretariat@nu-med.pl
W przypadku odbioru dokumentacji medycznej przez osobę inną niż pacjent lub osoba wskazaną w dokumentacji medycznej (w Karcie upoważnień i zgód) należy dodatkowo złożyć Upoważnienie do wydania dokumentacji medycznej.
Sposób odbioru dokumentacji medycznej:
- odbiór osobisty lub przez osobę upoważnioną następuje w godzinach: 8.00 – 15.00, od poniedziałku do piątku (z wyłączeniem świąt) w sekretariacie medycznym oddziału lub rejestracji poradni
- na prośbę wnioskodawcy dokumentacja medyczna zostaje wysłana listem poleconym
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
Zgodnie z art. 28 ustawy o Prawach prawa pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta za udostępnienie Pacjentowi dokumentacji medycznej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w ustawie;
w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
Aktualne informacje dotyczące zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz wysokości opłat z tytułu udostępnienia dokumentacji w określonej formie dostępne są w Rejestracji Centrum Radioterapii i Onkologii, tel. 55 2358900 - 01
Udostępnianie Dokumentacji Medycznej w NU-MED Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej Katowice
Pacjenci lub osoby upoważnione, które chcą uzyskać dokumentację medyczną z planu leczenia lub wynik TK do planowania, mogą zgłaszać prośbę w następujący sposób:
Formy Złożenia Wniosku
- Pisemnie - wypełniając formularz dostępny w rejestracji, sekretariatach medycznych, sekretariacie administracji w siedzibie NU-MED Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej Katowice lub na stronie internetowej www.nu-med.pl.
- Ustnie - po uprzedniej weryfikacji tożsamości.
- Telefonicznie - dzwoniąc pod numer CALL CENTER: 32 420 10 20.
- Elektronicznie (e-mail) - wysyłając wiadomość na adres: katowice-sekretariat@nu-med.pl.
Miejsce i Godziny Składania Wniosków
- Osobiście - w Sekretariacie Administracji w siedzibie NU-MED Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej Katowice, od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 14:00.
- Pocztą - przesyłając na adres: NU-MED Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej Sp. z o.o. ul. Ceglana 35, 40-514 Katowice.
- Elektronicznie (e-mail) - wysyłając wiadomość na adres: katowice-sekretariat@nu-med.pl.
- Telefonicznie - dzwoniąc pod numer: 32 420 10 20.
Forma Przekazania Dokumentacji
Pacjent lub osoba upoważniona ustala bezpośrednio z sekretariatem formę przekazania dokumentacji (skan, płyta CD) oraz sposób jej przekazania. Dokumentację możemy przekazać:
- Pocztą tradycyjną - pierwsza kopia dokumentacji jest darmowa.
- Online - w formie zaszyfrowanego dożywotniego dostępu do chmury lub linku.
- Bezpośrednio - w NU-MED Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej w Katowicach.
Wymagania Przed Wydaniem Dokumentacji
Przed wydaniem dokumentacji pacjent zobligowany jest do dostarczenia (skanem lub fizycznie) formularza zgody.
Uzyskanie Pełnej Dokumentacji
W przypadku, kiedy pacjent lub osoba upoważniona chcą uzyskać pełną dokumentację, proszeni są o kontakt z działem dokumentacji medycznej UCK SUM:
NU-MED Centrum Diagnostyki i Terapii Onkologicznej w Katowicach oraz Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego SUM w Katowicach ściśle współpracują w zakresie przekazywania dokumentacji medycznej.
Prawo Pacjenta do Dostępu do Dokumentacji Medycznej
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Zgodnie z art. 28 ustawy o Prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, za udostępnienie pacjentowi dokumentacji medycznej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
- Pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w ustawie.
- W związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
Aktualne informacje dotyczące zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz wysokości opłat z tytułu udostępnienia dokumentacji w określonej formie dostępne są w Sekretariacie Medycznym, tel. 32 420 10 20.
Udostępnianie Dokumentacji Medycznej w Specjalistycznym Szpitalu Onkologicznym NU-MED. w Tomaszowie Mazowieckim.
Pacjenci lub osoby upoważnione, które chcą uzyskać dokumentację medyczną z planu leczenia lub wynik TK do planowania, mogą zgłaszać prośbę w następujący sposób:
Formy Złożenia Wniosku
- Pisemnie - wypełniając formularz dostępny w rejestracji, sekretariatach medycznych, sekretariacie administracji w siedzibie Specjalistycznego Szpitala Onkologicznym NU-MED. w Tomaszowie Mazowieckim. lub na stronie internetowej www.nu-med.pl.
- Ustnie - po uprzedniej weryfikacji tożsamości.
- Telefonicznie - dzwoniąc pod numer 44 786 81 84
- Elektronicznie (e-mail) - wysyłając wiadomość na adres: malgorzata.kapinska@nu-med.pl
- Pocztą - przesyłając na adres: Specjalistyczny Szpital Onkologicznym NU-MED. sp. z o.o. w Tomaszowie Mazowieckim, ul. Jana Pawła II 35, 97-200 Tomaszów Mazowiecki.
Miejsce i Godziny Składania Wniosków
- Osobiście – w Sekretariacie Ordynatora Chemioterapii, I piętro u Pani Małgorzaty Kapińskiej, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 16:00.
Forma Przekazania Dokumentacji
Pacjent lub osoba upoważniona ustala bezpośrednio z sekretariatem formę przekazania dokumentacji (skan, płyta CD) oraz sposób jej przekazania. Dokumentację możemy przekazać:
- Pocztą tradycyjną - pierwsza kopia dokumentacji jest darmowa.
- Online - w formie zaszyfrowanego dożywotniego dostępu do chmury lub linku.
- Bezpośrednio - w Specjalistycznym Szpitalu Onkologicznym NU-MED. w Tomaszowie Mazowieckim
- Wymagania Przed Wydaniem Dokumentacji
Przed wydaniem dokumentacji pacjent zobligowany jest do dostarczenia (skanem lub fizycznie) formularza zgody.
Prawo Pacjenta do Dostępu do Dokumentacji Medycznej
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Zgodnie z art. 28 ustawy o Prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, za udostępnienie pacjentowi dokumentacji medycznej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
- Pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w ustawie.
- W związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
Aktualne informacje dotyczące zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz wysokości opłat z tytułu udostępnienia dokumentacji w określonej formie dostępne są w
Sekretariacie Ordynatora Chemioterapii, I piętro u Pani Małgorzaty Kapińskiej.
e-mail:
malgorzata.kapinska@nu-med.pl Tel.: 44 786 81 84
Pliki do pobrania:
Upoważnieni do odbioru dokumentacji medycznej:
Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych ma obowiązek udostępnić dokumentację medyczną pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, osobie upoważnionej przez pacjenta, upoważnionym organom, po śmierci pacjenta prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia – upoważnienie do odbioru dokumentacji.
Formy udostępniania dokumentacji medycznej:
Dokumentacja medyczna może zostać udostępniona:
- w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem medycznych czynności ratunkowych,
- w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych,
- z zapewnieniem pacjentowi lub innym uprawnionym organom lub podmiotom możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć,
- przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku,
- przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
- na informatycznym nośniku danych.
Dokumentacja medyczna jest udostępniana na podstawie pisemnego wniosku: złożonego osobiście w Sekretariacie Medycznym, przesłanego mailowo na adres : paulina.galka@nu-med.pl, rejestracja.zamosc@nu-med.pl, przesłanego listownie na adres: NU-MED Aleje Jana Pawła II 10, 22-400 Zamość
Kontakt: Sekretariat medyczny nr tel: 84 535 9 860
Terminy realizacji wniosków :
Odbiór osobisty lub odbiór przez osobę upoważnioną – do 3 dni od momentu złożenia wniosku, wysyłka pocztą – do 14 dni od momentu złożenia wniosku.
Poprawnie wypełniony wniosek powinien zawierać:
- datę wypełnienia wniosku,
- dokładne dane osobowe i adresowe wnioskodawcy: imię, nazwisko, PESEL, kod pocztowy, poczta, ulica, numer domu, miasto,
- dane kontaktowe do wnioskodawcy: numer telefonu lub adres email,
W przypadku składania wniosku jako osoba upoważniona:
- upoważnienie pacjenta, jeśli nie znajduje się w dokumentacji,
- nazwę Pracowni, w której wykonano badanie,
- nr badania, z którego ma być udostępniona dokumentacja medyczna
Rodzaj dokumentacji:
- opis badania,
- płyta CD z dokumentacją obrazową
Sposób odbioru dokumentacji medycznej:
- wnioskowaną dokumentację proszę wysłać na wskazany adres,
- wnioskowaną dokumentację odbiorę osobiście,
- dokumentację proszę wydać osobie upoważnionej przeze mnie na podstawie pisemnego upoważnienia zawierającego co najmniej imię i nazwisko oraz nr dowodu osobistego osoby upoważnionej,
- podpis osoby wnioskującej – w przypadku przesyłania prośby mailowo prosimy dołączenie skanu wniosku wraz z podpisem.
Dokumentacja medyczna informacje dodatkowe:
Każdy podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych jest zobowiązany do:
- prowadzenia i przechowywania dokumentacji medycznej pacjenta
- zapewnienia ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej
Dokumentacja medyczna pacjenta jest własnością podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych.
Dokumentacja medyczna może być udostępniana także:
- innym podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli jest ona niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych ,
- organom władzy publicznej, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru,
- ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem,
- uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, – jeżeli badanie, którego dotyczy dokumentacja, zostało przeprowadzone na ich wniosek,
- organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności – w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem,
- podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych – w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów, zakładom ubezpieczeń – za zgodą pacjenta,
- lekarzowi, pielęgniarce lub położnej, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia – w zakresie niezbędnym do jej przeprowadzenia
- szkole wyższej lub instytutowi badawczemu do wykorzystania w celach naukowych – bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy.
Przechowywanie dokumentacji medycznej:
Dokumentacja medyczna powinna być przechowywana przez okres 20 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu).
Wyjątki dotyczą:
- dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez okres 30 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon),
- zdjęć rentgenowskich przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta, które są przechowywane przez okres 10 lat (licząc od końca roku kalendarzowego,w którym wykonano zdjęcie),
- skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez okres 5 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia),
- dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia drugiego roku życia, która jest przechowywana przez okres 22 lat.
Po upływie określonego powyżej czasu dokumentacja medyczna powinna zostać zniszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła.
Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
Zgodnie z art. 28 ustawy o Prawach prawa pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta za udostępnienie Pacjentowi dokumentacji medycznej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej:
pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie i w sposób, o którym mowa w ustawie;
w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.
Aktualne informacje dotyczące zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz wysokości opłat z tytułu udostępnienia dokumentacji w określonej formie dostępne są w Sekretariacie Medycznym, tel. 84 535 9 860